Khalijah Salleh

KHALIJAH SALLEH
Pengenalan

Khalijah

Profesor Dr Khalijah Salleh merupakan wanita Melayu pertama meraih ijazah sarjana muda dalam bidang fizik dan sering digelar ‘Srikandi Melayu’. Beliau menjadi perintis Melayu dalam pelbagai bidang dan keprintisannya adalah ingin membuktikan orang Melayu juga mampu berjaya. Selain itu, beliau juga merupakan ahli profesional Muslim yang ingin memajukan umat Islam menerusi da’wah dan juga bidang keilmuan dan amat fokus dalam setiap yang dilakukan. Dalm hidupnya beliau seorang yang berusaha dalam memajukan bidang keilmuan dan pendidikan serta memantapkan sains Islam dan aqidah umat.

Prof. Khalijah banyak menyertai persatuan dan kegiatan-kegiatan lain. Di antaranya ialah ahli di dalam Majlis Kebangsaan Integrasi Wanita dan Pembangunan, Yayasan Pembangunan Ekonomi Malaysia (YPEIM), Distingushee Fellow IKIM, Ahli Sigma-Xi Society, Ahli Akademi Sains Islam dan pengerusi Suruhanjaya Sains dan Teknologi NCWO. Professor juga merupakan salah seorang ahli persatuan ABIM atau Angkatan Belia Islam Malaysia yang bertugas untuk memperkenalkan dan memperjuangkan Islam sebagai satu cara hidup di seluruh dunia.

Wanita yang bertubuh kecil ini 'besar jiwanya' serta kaya dengan idea-idea yang bernas. Kegigihan serta keprihatinan beliau terhadap permasalah masyarakat dalam menghadapi cabaran sains dan teknologi jelas membuktikan ahli sains tidak hanya menjalan kajian di dalam makmal sahaja sebaliknya aspek-aspek sosial harus juga harus diambil kira. Bak katanya,"ibarat irama dan lagu yang tidak boleh dipisahkan, begitulah juga sains dan teknologi serta aspek sosial harus berkembang seiringan".

Di akhir fasa perjuangannya Allahyarhamah amat prihatin tentang keperluan memasyarakatkan sains di kalangan orang Melayu dan pentingnya hubungan sains dan aqidah serta sains sebagai ayat-ayat Allah swt.

Matlamat Professor ialah 'To be a Good Muslim' ( menjadi seorang Muslimah yang beriman). Professor menegaskan bahawa setiap perkara dilakukan hanya kerana Allah demi mencapai keredhaanNya di dunia dan di akhirat.

Biografi Tokoh


Pengenalan

Prof. Dr. Khalijah Salleh merupakan wanita Melayu pertama meraih ijazah sarjana muda dalam bidang fizik dan sering digelar srikandi Melayu.. Selain itu, beliau juga merupakan ahli profesional Muslim yang ingin memajukan umat Islam menerusi da’wah dan juga bidang keilmuan dan amat fokus dalam setiap yang dilakukan. Dalam hidupnya beliau seorang yang berusaha dalam memajukan bidang keilmuan dan pendidikan serta memantapkan sains Islam dan aqidah umat.

Beliau menjadi perintis Melayu dalam bidang sains dan kemasyarakatan dan keprintisannya adalah ingin membuktikan orang Melayu juga mampu berjaya. Bagi beliau sains da kemasyarakatan ibarat irama dan lagu yang tidak boleh dipisahkan, begitulah juga sains dan teknologi serta aspek sosial harus berkembang seiringan".


Latar Belakang

Prof. Dr. Khalijah Salleh merupakan seorang yang rajin, penyayang dan sentiasa merujuk sesuatu perkara berpandukan Al-Quran, hadis dan sunnah. Matlamat hidupnya ialah menjadi seorang Muslimah yang beriman (To be a Good Muslim). Beliau menegaskan bahawa setiap perkara dilakukan hanya kerana Allah demi mencapai keredhaanNya di dunia dan di akhirat.

Profesor Dr Khalijah Salleh di lahirkan di Kampung Baru, Kuala Lumpur pada 1 Februari 1945. Beliau merupakan anak kedua dari enam beradik. Bapanya bernama Mohd. Salleh  bin Hj Abdul Majid, seorang jurutera dan ibunya bernama Hajah Rahmah bt Hj Zainal Abidin, seorang guru. Adik beradiknya adalah bernama Kalsom, Zaidah, Mohd Sofian, Ahmad Ridzuan dan Jamiah.

Ibubapa beliau sering memberi galakan kepada beliau untuk menimba ilmu pengetahuan walaupun masyarakat ketika itu kurang memberi penekanan pendidikan kepada anak-anak perempuan. Keprihatinan ibu bapanya terhadap pentingnya pendidikan ke atas anak-anak jelas terbukti apabila Dr. Khalijah dimasukkan ke sekolah sejak berumur lima tahun lagi (Halimah Abdul Aziz 1995).

Professor Dr Khalijah Salleh berkahwin dengan Nik Abdul Aziz Nik Sulaiman pada tahun 1970. Ketika itu, beliau masih menuntut di Universiti Canteburg, England.  Suaminya adalah Timbalan Dekan Farmakologi Fakulti Perubatan di Universiti Kebangsaan Malaysia dan dilahirkan di negeri Kelantan pada tahun 1945. Perkenalan mereka di mulai ketika suaminya menghadiahkan sebuah Al-Quran kepadanya sebagai tanda persahabatan. Hasil perkahwinan mereka memperoleh 5 orang anak iaitu Nik  Lailatul Nur, Nik Ainul Baqiah, Nik Hanif Muzammil, Nik Ahmad Faruqi dan Nik Khairul Izzat.

Beliau adalah seorang ibu yang penyayang dan bertanggungjawab. Walaupun sibuk dengan urusan pejabat namun mempunyai masa untuk anak-anaknya dan hal ini menjadi faktor kejayaan kelima-lima anak beliau. Mereka telah dididik dan dibimbing dengan baik. Professor Khalijah juga merupakan seorang anak yang patuh kepada kedua ibu bapanya. Beliau juga sering membantu kluarganya sekiranya berada dalam kesusahan. Beliau tidak lupa untuk berziarah ke rumah adik-beradiknya.

Semasa kecil, beliau amat suka ke sekolah. Beliau gembira apabila mempelajari sesuatu dan seronok bertemu dengan rakan-rakan. Professor Dr Khalijah Salleh juga merupakan seorang yang peramah dan mudah dibawa berbincang. Oleh sebab itulah beliau mempunyai ramai kenalan. Professor juga amat gemar berbahas. Beliau dapat mencurahkan idea-idea bernas dan dapat berfikir dengan lebih kritis lagi.

 

Pendidikan

Prof. Dr. Khalijah memulakan zaman persekolahannya di Sekolah Perempuan Melayu Kampung Bharu, Kuala Lumpur dari tahun 1956 hingga 1958 yang terletak tidak jauh dari tempat kediamannya. Pada tahun 1959, beliau meneruskan pengajiannya ke Sekolah Menengah Tengku Kurshiah dari 1962 hingga 1963. Beliau kemudiannya menuntut di Convent Bukit Nanas.

Sewaktu di dalam tingkatan 3, beliau memperolehi 5A di dalam peperiksaan LCE pada tahun 1961. Dalam peperiksaan MCE pula, iaitu pada tahun 1963, beliau telah berjaya mendapat 11 agregat. Beliau telah memperolehi kredit 2 bagi matapelajaran Sains. Tetapi malangnya, keputusan bahasa Inggerisnya tidak begitu memberangsangkan dan ini telah menyebabkan keputusannya jatuh kepada Pangkat 2.

Dua tahun berikutnya, beliau ke Universiti Malaya dan mengambil jurusan fizik (Bachelor of Science in Physics) selama empat tahun dan berjaya memperoleh kelas kedua tinggi. Pada tahun 1970, beliau berjaya ke University of Kent, Canterbury di England untuk mengambil Masters di dalam fizik. Beliau kemudiannya ke Universiti California di Amerika Syarikat untuk mengambil PhD dalam Fizik Keadaan Pepejal atau Solid State Physics dan dianugerahkan Doktor falsafah oleh University of California Davis, Amerika Syarikat pada tahun1974.

1956-1958 : Sekolah Perempuan Melayu Kampung Bharu, Kuala Lumpur
1959-1963 : Sekolah Menengah Tengku Kurshiah
1964-1965 : Convent Bukit Nanas
1966-1970 : Universiti Malaya
1970-1972 : Universiti Cantebury, England
1973-1979 : Universiti California, Amerika

 

Pekerjaan

Prof. Dr. Khalijah disifatkan sebagai seorang yang tekun dan tegas dalam tugasnya. Beliau merupakan seorang yang tidak mengenal erti kalah dan sentiasa berjuang sehingga tercapai apa yang diingini. Prof. Dr. Khalijah merupakan bekas pensyarah Jabatan Fizik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Beliau telah dilantik sebagai Felo Utama Bersekutu Hadhari bermula pada 22 April 2008 sehingga 22 April 2010.

Sepanjang beliau berkhidmat di Institut HADHARI, beliau bergiat aktif dalam penyelidikan, jaringan, penerbitan dan persidangan. Beliau adalah individu yang bertanggungjawab memperkenalkan Pendidikan Sains Tauhidik di UKM dan juga telah memperluaskan di peringkat antarabangsa, iaitu Indonesia.

Prof. Dr. Khalijah adalah berbeza degan ahli-ahli fizik yang kebiasaannya lebih menumpukan perhatian kepada kajian-kajian dalam makmal untuk meneroka penemuan-penemuan terbaru. Beliau lebih gemar mengkaji perhubungan sains dan masyarakat.

Selain menjadi pensyarah beliau turut terlibat dalam beberapa persatuan seperti menjadi pengerusi Lembaga Pengordinat Asian Physics Education Network ASPEN pada tahun 1997. Sebelum ini Prof. Dr. Khalijah hanyalah sebagai wakil Malaysia sahaja. Beliau kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi Setiausaha pada tahun 1995. 3 tahun berikutnya, beliau telah dilantik menjadi pengerusi di atas komitmen yang memberangsangkan yang ditonjolkan beliau.

Antara organisasi lain ialah menjadi pengerusi Kumpulan Sejarah dan Falsafah Sains FSFG serta terlibat dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Pembangunan Ekonomi Malaysia (YPEIM), Ahli Sigma-Xi Society, Ahli Akademi Sains Islam dan pengerusi Suruhanjaya Sains dan Teknologi NCWO.

 

Penghargaan dan Penghormatan

Ketokohan Prof. Dr. Khalijah Salleh dalam perjuangannya untuk memartabatkan Sains dan Islam dan  Kemasyarakatan menyebabkan beliau seringkali di beri penghormatan untuk menyampaikan pelbagai ceramah, usrah, kuliah dan sebagainya. Antara undangan yang beliau terlibat adalah:

  1. Menjadi juri di dalam Al-Kuliyyah, siri yang berteraskan agama Islam yang di keudarakan pada hari Jumaat di TV3.
  2. Beliau juga telah dijemput oleh MHI di TV3 dan Selamat Pagi Malaysia (SPM) di RTM sebagai tetamu khas.
  3. Professor juga telah ditemuramah oleh wartawan-wartawan dari majalah-majalah dan suratkhabar-suratkhabar tempatan.
  4. Antaranya ialah majalah Al-Islam pada Ogos 1990, majalah Mingguan Wanita dan Utusan Pelajar pada 3 September 1970.
  5.  Suratkhabar-suratkhabar tempatan pula terdiri daripada The New Strait Times, Berita Harian, Utusan Melayu, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman dan The Star.

Manakala antara penghargaan-penghargaan yang diperolehi oleh beliau seperti:

  1. Commonwealth Scholarship (1970-1972),
  2. Biasiswa Pendidikan ( 66/67-69/70) dan
  3. American Assosiation of University Woman (1974)

 

Rumusan

Sebagai kesimpulannya, Prof. Dr. Khalijah merupakan tokoh  yang gigih serta prihatin terhadap permasalahan masyarakat dalam menghadapi cabaran sains dan teknologi. Menurut beliau ahli sains tidak hanya menjalankan kajian di dalam makmal sahaja tetapi harus melihat masyarakat dan mengaitkan kedua-dua bidang ini. Selain itu, beliau turut menegaskan bahawa sesuatu itu hanya dapat dicapai dengan usaha dan ikhtiar.

Sekiranya tidak disertai dengan doa serta tawakkal kepada Allah, mungkin apa yang kita ingini tidak berjaya diperoleh. Di akhir fasa perjuangannya Prof. Dr.Khalijah amat prihatin tentang keperluan memasyarakatkan sains di kalangan orang Melayu dan pentingnya hubungan sains dan aqidah serta sains sebagai ayat-ayat Allah swt. Beliau telah meninggal 17 September 2011 bersamaan 19 Syawal 1432.

 

Rujukan

  • Halimah Abdul Aziz. 1995. Dr. Khalijah Mohd.Salleh. Dewan Kosmik.jilid 3, bil.10.Hal:48-49
  • Laupa Junus. Prof. Khalijah Ubah kaedah mengajar Fizik supaya lebih menarik. Estidotmy.16 April 2007
  • Recognising leadership attributes of women. 1994. News straits times. 11th May
Bibliografi Penulisan Tokoh

1. Bibliografi Penulisan Khalijah Salleh dan Mengenainya

Bil. Tajuk Penulis Penerbit Lokasi
1  Paradigma sains moden dan pembangunan sumber manusia   Khalijah Mohd. Salleh Bangi : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia UKM
2  Pendidikan sains berteraskan tauhid /  Penyunting Khalijah Mohd salleh.  Bangi, Selangor : Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2011. UKM
3  Pendidikan tinggi sains : ke arah reformasi pendidikan /  disunting oleh Mohd. Yusof Hj. Othman, Khalijah Mohd. Salleh. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka UKM
4  Physlets [article] : pembinaan pakej bantuan pembelajaran fizik SPM multimedia interaktif (cahaya dan penglihatan) berasaskan web Roshidah Mat, Ahmad Puaad Othman & Khalijah Salleh.  m2mm (UKM)003333929 Seminar UKM - UNRI (Ke-4 : 2006 : Bangi) Bangi :; Pusat Kembangan Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia,; 2006 Kesepaduan penyelidikan sains dan teknologi UKM-UNRI prosiding Seminar UKM-UNRI Ke-4, 1-2 Ogos 2006  UKM
5  Wacana sejarah dan falsafah sains : sains sebagai institusi sosial  Penyelenggara, Khalijah Mohd Salleh  Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka UKM
6  Wanita dan alam perjuangannya   oleh Khalijah Mohd. Salleh Kuala Lumpur : Institut Kajian Dasar,  UKM
7 Challenges faced by the Muslim ummat in modern society  Khalijah Mohd. Saleh.  References: SOURCE: Regional Islamic Convention (25-27 Apr 1986: Singapore) : Paper 67. UM
8 Dr. Khalijah Mohd. Salleh Halimah Abdul Aziz Dewan Kosmik DBP
9 Film/ Video/ Slide/ Multimedia
Sistem pengajaran pembelajaran multimedia dalam tajuk pantulan Cahaya bagi matapelajaran fizik 
Nor Sakinah Mohamad, Khalijah Mohd Salleh dan Yew Kiong Lim   Erep UKM
10 Fizik di industri dan sekolah   Khalijah Mohd. Salleh...[et al.] Bangi : Jabatan Fizik, Fakulti Sains Fizis dan Gunaan, Universiti Kebangsaan Malaysia UKM
11 Fizik pengguna dan pembangunan sosial Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
12 Islamic values in development based on science & technology  Khalijah Mohd. Saleh International Conference on Islam and Technology, 2-5 Jun 1983, Kuala Lumpur UM
13 Kad pintar  Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
14 Kajian literasi tenaga akademik UKM  Khalijah Mohd. Salleh ? UKM
15 Kecemerlangan dalam S&T bermula pada peringkat pra sekolah Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
16 Knowledge and women Khalijah Mohd. Saleh Physical description: Paper 4 References: SOURCE: Muslim Women's Seminar-South East Asia Region, 18-22 Apr 1983, Bangi UM
17 Konsep asas pendidikan bagi pelajar Fizik  Khalijah Mohd Salleh. Kuala Lumpur : Institut Fizik Malaysia, 1988 Physical description: p. 162-167 References: SOURCE: National Physics Symposium (1988 : Kuala Lumpur). Proceedings, edited by: B.C. Tan, I.J. Rasiah UM
18 Laporan kajian prestasi pelajar UKM 1986   Khalijah Mohd. Salleh.   ukm
19 Layang-layang @ wau dalam pembudayaan sains fizik / Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh & Tambi Subhan M. Meerah Siti Nurulatina Ibrahim, Khalijah Salleh & Tambi Subhan M. Meerah PROCEEDINGS OF THE NATIONAL SEMINAR ON SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIAL SCIENCE 2008 / Science and Technology Vol 1 (3-4 Jun 2008), p 131-138 PNM
20 Mahasiswi dalam pembangunan : satu penilaian dan saranan masa depan. Khalijah Salleh. SOURCE: Simposium Mahasiswa dan Cabaran Dekad 90an (13 Julai 1991 : Petaling Jaya). General Note: PPZ. Koleksi Persidangan. General Note: Organized by : Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia. UM
21 Metod pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR: amalan masa kini dan cadangan. Khalijah Salleh. SOURCE: Seminar Kebangsaan Penilaian Pelaksanaan KBSR (21-25 Mei 1990: Genting Highlands). General Note: PPZ. Koleksi Persidangan. General Note: Organized by: Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan. UM
22 Pelaksanaan ke arah kecemerlangan akademik pelajar Mohd. Zawawi Ismail & Khalijah Mohd. Salleh. SOURCE: Pendidikan tinggi sains: ke arah reformasi pendidikan. Disunting oleh Mohd. Yusof Hj. Othman & Khalijah Mohd. Salleh. General Note: PPZ. Koleksi Persidangan. General Note: Kertas-kerja Seminar yang diadakan pada 10-12 November 1991 di Genting Highlands. UM
23 Pemasyarakatan sains melalui pembudayaan sains dalam konteks pembinaan ilmu dan pembangunan nasional. Khalijah Salleh. Vol.1, paper 4 (9p). References: SOURCE: Simposium Kebudayaan Indonesia - Malaysia (Ke 4 : 26-27 Nov 1991 : Bangi). General Note: PPZ. Koleksi Persidangan. General Note: Anjuran: Universiti Kebangsaan Malaysia. UM
24 Pemasyarakatan sains: satu proses evolusi spontan atau perencanaan. Khalijah Mohd. Salleh.  Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992. Physical description: p. 50-59.SOURCE: Siri wacana sejarah dan falsafah sains I. UM
25 Pembangunan masyarakat saintifik  Khalijah Mohd. Salleh. SOURCE: Wawasan 2020 / disunting oleh Kamarudin Jaffar & Hazami Habib (Kuala Lumpur : Institut Kajian Dasar, 1993). UM
26 Pembudayaan sains dan teknologi Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
27 Pendidikan fizik di universiti : suatu perspektif  disunting oleh Khalijah Mohd. Salleh  Bangi : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia,  UKM
28 Pendidikan Sains Jangkauan Luar (PSJL) [article] : strategi membudayakan sains  Khalijah Mohd Salleh.   UKM
29 Pendidikan sains ke arah pembinaan syakhsiah manusia / Khalijah Mohd. Salleh. Khalijah Mohd. Salleh.  SOURCE: Pelajar-pelajar Melayu dan pendidikan sains : cendekiawan , penyelenggara Azizan Baharuddin (Kuala Lumpur : Akademi Pengajiaan Melayu, 1993) : 88-98. UM
30 Pendidikan sains ke arah pembinaan Syakhsiah manusia / oleh Khalijah Mohd. Salleh. Khalijah Salleh. SOURCE: Seminar Sains Menjelang Abad ke-21 (30 Nov - 1 Dis 1991 : Universiti Malaya, Kuala Lumpur). UM
31 Pendidikan tinggi sains ke arah reformasi pendidikan /  disunting oleh Mohd Yusof Hj. Othman dan Khalijah Mohd Salleh Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992. ANM
32 Pengenalan kursus STPD2143
Prosiding Bengkel Pengajaran Sains Tauhidik, Fakulti Sains dan Teknologi UKM
Irman Abdul Rahman, Khalijah Mohd Salleh & Mohd Yusof Hj Othman   Erep UKM
33 Peranan dan permasaalahan siswazah wanita dalam pembangunan. Khalijah Mohd. Saleh. Simposium "Peranan Siswazah dalam Pembangunan" (4 Dis 1983: Kuala Lumpur). General Note: PPZ       Organized by: Persatuan Siswazah Wanita Malaysia. UM
34 Peranan sains dalam hidup beragama [article] / Khalijah Mohd Salleh Khalijah Mohd Salleh   ukm
35 Peranan wanita dalam pemupukan kesihatan mental kanak-kanak = (The role of women in inculcating mental health in children)   Khalijah Mohd. Salleh. Kota Kinabalu : Fakulti Sains & Sumber Alam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Kampus Sabah, 1987. References: SOURCE: Seminar Wanita & Kesihatan (11 Jan 1987: Kota Kinabalu) UM
36 Physical science education today and the total human development /  Khalijah Mohd. Salleh, Mohd. Yusof Othman. SOURCE: International Seminar on Islamic Philosophy and Science (1989 : Pulau Pinang) : Vol. 1 (12p.). UM
37 Physlets : pembinaan pakej bantuan pembelajaran fizik SPM multimedia interaktif (cahaya dan penglihatan) berasaskan web  Roshidah Mat, Ahmad Puaad Othman dan Khalijah Salleh Year
2006
Artikel/Kertas Seminar
ms. 191-197
PNM
38 Proceeding
Al-quran dan alam sebagai kitab Allah
Khalijah Mohd Salleh Prosiding Bengkel Pengajaran Sains Tauhidik, Fakulti Sains dan Teknologi UKM Erep UKM
39 proceeding
Interaksi tenaga al-quran dan bahan
Prosiding Bengkel Pengajaran Sains Tauhidik, Fakulti Sains dan Teknologi UKM
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
40 Proceeding
Membina remaja cemerlang dalam Sains dan Teknologi dengan acuan Islam
Prosiding Wacana Pendidikan Islam (Siri 4 ) : Pendidikan Islam ke arah kemanusiaan sejagat / Fakulti Pendidikan UKM
Rosseni Din, Khalijah Salleh & Yusri Yaahmat   Erep UKM
41 Proceeding
Memperkasakan bahasa Melayu di UKM dan di persada antarabangsa
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi 
Abdul Razak Salleh & Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
42 Proceeding
Metodologi dalam sains tauhidik : suatu supa balik penjelasan ayat
Prosiding Bengkel Pengajaran Sains Tauhidik, Fakulti Sains dan Teknologi UKM
Faszly Rahim, Faizal Mohamed, Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
43 Proceeding
Pandang alam sains tauhidik : konsep dan ciri-ciri
Prosiding Bengkel Pengajaran Sains Tauhidik, Fakulti Sains dan Teknologi UKM
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
44 Proceeding
Pembangunan "Kit" Pembelajaran Sains Matematik dan Fizik Ke Arah Pembinaan Kemahiran Berfikir Saintifik di Kalangan Pelajar Mengikut Pendekatan Hibrid (UKM-GUP-TMK-08-03-309)
Prosiding Seminar Pemantauan Projek Penyelidikan GUP 2007 Sesi II 
Nor Sakinah Mohamad, Khalijah Mohd Salleh, Tamby Subahan Mohd Meerah, Lilia Halim, Mohd Amin Embi, Khalid Abdullah, Noriah Mohd Ishak, Mohammad Alinor bin Abdul Kadir, Affendi Zakaria, Zolkepli Haron   Erep UKM
45 Proceeding
Pendidikan sains jangkauan luar (PSJL): strategi membudayakan sains
Prosiding Seminar UKM-UNRI ke-4, 1-2 Ogos 2006, UKM Bangi, Selangor
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
46 Proceeding
Penilaian Elemen Penyelidikan Dalam Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Semasa dan Perlaksanaan OBE ke Arah Melahirkan Siswazah Penyelidikan Sains dan Teknologi
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi 
Irman Abdul Rahman, Sharina Abu Hanifah, Khalijah Mohd. Salleh   Erep UKM
47 Proceeding
Peranan kursus STPD dalam penerapan nilai dan pembinaan keterampilan insaniah: membina graduan penyelidikan Sains dan Teknologi
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi
Wan Fuad Wan Hassan dan Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
48 Proceeding
Peranan Sains dalam Hidup Beragama
Dinamika Pemikiran & Budaya Islam Malaysia - Indonesia, Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
49 Proceeding
Peranan wanita Islam dalam menghadapi cabaran globalisasi
Prosiding Multaqa Ulama Sedunia, 10-12 Julai 2003, Putrajaya
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
50 Proceeding
Prosiding Seminar Pendidikan Sains dan Teknologi Maklumat (STeM 09)
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi
Khalijah Mohd Salleh, Wan Fuad Wan Hassan, Rokiah@ Rozila Ahmad, Azmin Sham Rambely, Munira Ismail, Noriza Majid, Kamsuriah Ahmad, Rosilah Hassan   Erep UKM
51 Proceeding
Researchers` perspective on science and technology research graduate
Faizal Mohamed, Khalijah M Salleh, Azmin Sham Rambely, Irman Abdul Rahman, Faszly Rahim, Sharina Abu Hanifah, Rokiah Ahmad, Nur Riza Suradi, Wan Fuad Wan Hassan, Ahmad Puaad Othman, Sharim Hj Ahmad, M Kongres Pengajaran dan Pembelajaran UKM, 2010; Tanjung Keling, Melaka (Procedia Social and Behavioral Sciences)  Erep UKM
52 Proceeding
Sains tauhidik sebagai satu kursus STPD
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi 
Khalijah Mohd Salleh & Mohd Yusof Hj Othman   Erep UKM
53 Proceeding
Sains tauhidik: amalan sains yang holistik untuk Semua
Seminar Antarabangsa Agama dan Pembangunan V: Agama dan Pemikiran Wacana Tradisi Kontemporari Malaysia-Indonesia. Jabatan Usuluddin & Falsafah, FPI, UKM 
Mohd Yusof Hj Othman dan Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
54 Proceeding
Sains tauhidik: model, ciri-ciri, kegiatan & amalan
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi 
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
55 Proceeding
Status kemahiran kognitif di kalangan pelajar tahun satu Fizik: implikasi terhadap pembangunan graduan terampil penyelidikan
Kongres Pengajaran & Pembelajaran UKM 2009 - Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat (STeM`09), 14-16 Disember 2009, Awana Porto Malai, Langkawi 
Khalijah Mohd Salleh & Nor Sakinah Mohama   Erep UKM
56 Proses pembangunan kurikulum pendidikan Sains  Khalijah Mohd. Salleh. ? UKM
57 Reevaluation of women's role in development   Khalijah Mohd. Salleh. Physical description: Paper 1. References: SOURCE: Seminar on Women's Role (11-12 Jan 1986: Petaling Jaya) UM
58 Reka bentuk Skop Pendidikan Fizik Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
59 Rethinking in physics education  Khalijah M. Salleh & M. Yusof Othman. Kuala Lumpur : Malaysian Scientific Association, 1988. Physical description: p.229-236. References: SOURCE: Regional Physics Education Symposium on School - University Interface (14-17 Oct 1987 : Kuala Lumpur). Edited by Sharifah Barlian Aidid, M. Zawawi Ismail, Aik Khoon Koh, M. Mohinder Singh UM
60 Sains dan masyarakat  Khalijah Mohd. Salleh ? ukm
61 Sains dan Masyarakat / Dr. Khalijah Mohd Salleh Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia, 1986 ANM
62 Sains dan teknologi sebagai warisan budaya Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
63 Seminar/Conference Paper
Different approaches to constructivism through learning history of physics idea
International Conference on Physics Education ICPE2007: Building careers with Physics
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
64 Seminar/Conference Paper
Integrative learning through the course on history of Physics thoughts
Science and Mathematics Education Regional Conference 
Khalijah Mohd Salleh dan Nor Sakinah Mohamad   Erep UKM
65 Seminar/Conference Paper
Pendidikan sains tauhidik ke arah pembentukan jati diri kebangsaan
Seminar 1Malaysia: Jati Diri Kebangsaan Manhaj Islami 
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
66 Seminar/Conference Paper
Teachers` concerns, perception adn acceptance toward Tauhidic science education
International Symposium on Islam, Science and Civilization 
Khalijah Mohd Salleh, Mohd Yusof Hj Othman, Shahidan Radiman, Jawiah Dakir, Nor Hayati Alwi, Muhammad Hafizuddin Jumali, Lilia Halim & Mastura Badzis   Erep UKM
67 Skop pendidikan fizik dalam negara industri Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
68 Skop pendidikan fizik di peringkat sekolah Khalijah Mohd. Salleh Dewan Kosmik DBP
69 Teacher's professional knowledge in science and mathematics education: views from Malaysia and abroad (Book Chapter )
Physics teacher education at the centre for applied physics at University Kebangsaan Malaysia
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
70 Teachers` concerns, perception and acceptance toward tauhidic science education (Journal ) Khalijah Mohd Salleh, Mohd Yusof Hj Othman, Shahidan Radiman, Jawiah Dakir, Abdul Halim Tamuri, Nor Hayati Alwi, Muhammad Hafizuddin Jumali, Lilia Halim, Mastura Badzis Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies Erep UKM
71 The cultural role of islamic science in socio-economic development
Jurnal Hadhari
Khalijah Mohd Salleh   Erep UKM
72 The potential for Muslim women's role, participation and contribution to development  Khalijah Mohd. Saleh SOURCE: Regional Conference for South East Asia and Pacific (on) Muslim Women in Development, 3-9 October 1982 (Sungai Way, Subang). UM
73 The social and human dimensions of science education Khalijah Mohd. Saleh Physical description: Vol.1, paper 6 References: SOURCE: Seminar on Education and Development, 18-22 Nov 1983, Penang UM
74 Wacana sejarah & falsafah sains : sains dan masyarakat (Book Chapter )

Pendidikan sains dan teknologi strategi membina masyarakat berbudaya ilmu
Khalijah Mohd. Salleh dan Lilia Hashim   Erep UKM
75 Wacana sejarah & falsafah sains : sains dan masyarakat (Book Chapter )
Anjakan paradigma dan perubahan imej sains
Khalijah Mohd. Salleh   Erep UKM
76 Wacana sejarah & falsafah sains: sains dan masyarakat (Book Chapter )

Metodologi pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik: satu pendekatan yang praktikal
Khalijah Mohd. Salleh   Erep UKM
77 Wacana sejarah dan falsafah sains: sains & masyarakat (Book Chapter )

Pemasyarakatan sains: satu proses evolusi spontan atau perencanaan
khalijah Mohd. Salleh   Erep UKM
78 Wacana sejarah dan falsafah sains: sains dan masyarakat (Book Chapter )

Kaedah penyelidikan fizik dan pengendaliannya
Khalijah Mohd. Salleh, Mohd. Yusof Othman dan Roslan Abd. Shukor   Erep UKM
79 Wacana sejarah dan falsafah sains: sains dan masyarakat (Book Chapter )

Penghayatan budaya kependidikan yang kondusif untuk kemajuan sains dan teknologi
Khalijah Mohd. Salleh    Erep UKM
80 Women in development   Khalijah Mohd. Salleh Kuala Lumpur : Institut Kajian Dasar UKM
81 Women in development   Khalijah Mohd Salleh  
Institut Kajian Dasar,
Year
PNM
82 Science for Social Development: Issues and Challenges Khalijah Mohd Salleh Presented at the Academy of  Sciences Malaysia  Inaugral Lecture 2004, February 2004. CV
83 Entrepreneurial Orientation in Science and Technology Education among Malay Secondary School Children Orientasi Lilia Halim. Nor Aishah Buang, & Khalijah Mohd Salleh Report for Universiti Kebangsaan Malaysia Premier Research Project AP1/2000, Developing Malay Competency amidst Globalisation. Submitted December 2003. CV
84 Public Awareness of Science and Technology in Malaysia 2002 Khalijah Mohd Salleh, Othman Omar, Abu Hassan Shaari Mohd Nor, Faridah Shahadan & Rahimah Abdul Aziz. Report in three Volumes: Executive Summary, Full Report and Appendix,  submitted to The Ministry of Science, Technology and Environment Malaysia. CV
85 Teacher Training for Non Option Physics Teachers Khalijah Mohd Salleh  kod projek IRPA 1999-IRPA 07-02-02-0046, 2000  CV
86 Development of Physics Curriculum for an Industrial Society- UNESCO, 1993 – 1997 Khalijah Mohd Salleh UNESCO  CV
87 The Methodology of Physics: A New Course in Physics Programme, Strategising Teaching and Learning in the 21st Century  Vol III (1329-1332). Khalijah Mohd Salleh Fakulti Pendidikan UKM.  CV
88 Proceedings of ASPEN Conference 1997, UNESCO, ASPEN Malaysia Abd. Aziz Tajuddin, Ithnin Abdul Jalil, Jaafar Jantan, Khalijah Mohd. Salleh, Zaidan Abdul Wahab,(Pyt.).  Proceedings CV
89 Country Report: Science and Technology in Malaysia in . Popularising Science and Technology Some Asian Case Studies, Asian Media Information and Communication Centre  Khalijah Mohd. Salleh. Sankaran Ramanathan (Compiler),  Nanyang Technlogical University, Singapore, 55-66, ISBN 9971905-73-6 CV
90 Proceedings Physics Education for Industrial Society Khalijah Mohd. Salleh, Ramli Omar, Mohd. Yusof (Ed.) Proceedings CV
91 Manual for Physics Writing for the Public., Khalijah Mohd. Salleh, Christine Sutton and Abd. Aziz Tajuddin (Eds) published by ASPEN Malaysia CV
92 Physics in Industries and Schools, Research Report Kod UKM 45/92 (UNESCO 1140) and UKM 29/92, April 1998. Khalijah Mohd. Salleh Research Report CV
93 Developing Training for Trainers’ Package: Gender Sensitization and Gender Perspective in Development Planning, Women’s Affairs Division (HAWA) Khalijah Mohd. Salleh Ministry of National Unity and Social Development Malaysia  CV
94 Science and Technology Culture in Shaping A Generation of  Tomorrow Khalijah Mohd. Salleh  Invited Working Paper for Vision  2020 Seminar , 2 Julai 1997, organised by  Depart. Of Internal Revenue and  Biro Tata Negara, Bangi CV
95 Enculturating Science and Technology among the Malays .  Khalijah Mohd. Salleh Working Paper presented  at  the Malay Civilization Seminar ,  1-3 Mac 1997. Organised by Depart of Malay Literature,    Universiti Kebangsaan Malaysia dan Berita Harian Sdn. Bhd.. Bangi. p 13. CV
96 Culturalisation of Science and Technology and Its Relationship to Islamic Thought.  Khalijah Mohd. Salleh in Martie Sanders(Ed.) Southern African Association for Research in Mathematics and Science Education Proceedings, Fifth Annual Meeting 22-26 January 1997, University of the Witwatersrand, Johannesburg. pp 63-70. CV
97 Physics Learning Is no Different From Other Forms of Learning in Martie Sanders (Ed.)  Khalijah Mohd. Salleh Southern African Association for Research in Mathematics and Science Education Proceedings, Fifth Annual Meeting 22-26 January 1997, University of the Witwatersrand, Johannesburg. pp 546-550. CV
98 Upgrading Scientific Literacy Among Administrators and Managers in the Public Sector

Khalijah Mohd. Salleh  National Institute for Administration (INTAN), Kuala Lumpur. CV
99 Values & Decision Making: A Muslim Perspective.  Khalijah Mohd. Salleh Humanomics. Vol 11No.3 pp 3-12. CV
100 Developing a Scientific Society: Thoughts and Reflections,  Khalijah Mohd. Salleh   Kuala Lumpur: Institut Kajian Dasar.. XVIII +292 hlm. CV
101 Conceptual Framework of An Integrated Bachelor of Science Program Khalijah Mohd. Salleh(Ed.).  Faculty of the Physical and Applied Sciences, Universiti Kebangsaan Malaysia.  CV
102 Methods of Teaching, Learning and Evaluation Khalijah Mohd. Salleh  (Ed.)  Faculty of the Physical and Applied Sciences, Universiti Kebangsaan Malaysia, CV
103 Siri Wacana History and Philosophy of Science Vol: I, II (1993), III (1993) & IV (1995).  Khalijah Mohd. Salleh (CoEditor)   Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. CV
104 Towards Reformation in Science Education in Institutions of Higher Learning, Khalijah Mohd. Salleh & Mohd. Yusof Hj. Othman) (Co Editor)  Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 218 +xxxv hlm. CV
105 Perspective on University Physics Education,  Khalijah Mohd. Salleh (Ed.)    Universiti Kebangsaan Malaysia, 194pp. CV
106  Report on Counselling Program for Weak Students    30 + L42,  . Khalijah Mohd. Salleh (Co Editor with Faridah Karim & Mohd. Rasid Yaakub).  Report on Counselling Program for Weak Students    30 + L42,  . CV
107 Islamic thought and Its Implications Towards Science and Science Education. Ikhtisar Khalijah Mohd. Salleh, Khyasuddin Majid, Ku Halim Ku Hamid & Sulaiman Shaari   Makalah Kajian Sains Gunaan ITM. Jilid 1 Bil 4. ms 51-60. CV
108 Study of Assessment of Students’ Notions of Motion- Malaysian Context, 41 + L19 Khalijah Mohd. Salleh (CoWriter) Research Report Submitted to UKM. CV
109 Social Dimension in Physics Education.  Khalijah Mohd. Salleh.  Prosidang Simposium FizikaL Nasional XII, Himpunan Fizika Indonesia. 529-533. CV
110  UKM Students’ Performance  Faridah Karim (Chairperson), Khalijah Mohd. Salleh, Aziz Idris, Rohany Nasir, Rohaty Mohd. Majzub,Abu Bakar  Nordin, Sharifah Habsah Shahabudin, Mohd. Amir Sharifuddin Hashim, Tajul Ariffin Nordin,dan Ahmad Mahir Rozali, Research Report submitted to  UKM. 197 hlm.  CV
111 Science and Society  Khalijah Mohd. Salleh.   Sabbatical Leave Report. 101 hlm. CV
112 Islamic Civilization in Physics in Shaharir Mohd. Zain (Ed). Introduciton to Islamic Civilization and Science and Technology Khalijah Mohd. Salleh.   Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur.(M) CV
113 The Need for Sociology of Science and Technology in University Science Curriculum. ASASAINS (M)  2/89. Khalijah Mohd. Salleh The Need for Sociology of Science and Technology in University Science Curriculum. ASASAINS (M)  2/89. CV
114  Islamic Methods and it Implications towards the Practices of Science. Khalijah Mohd. Salleh ASASAINS
(M) 2/88.
CV

 

Analisis Karya


Pengenalan

Prof. Dr. Khalijah telah menghasilkan pelbagai karya yang keseluruhannya adalah untuk menyampaikan ilmu-ilmu berkaitan sains, kemasyarakatan dan agama. Sebagai seorang pensyarah dan penyelidik yang bersungguh-sungguh dalam menyampaikan saranan dan impiannya beliau banyak menghasilkan penulisan laporan, artikel dan jurnal.

Analisis karya Prof. Dr. Khalijah  dilakukan dengan mengambil  maklumat penulisan di Perputakaan Tun Sri Lanang (PTSL), Perpustakaan Universiti Malaya, perpustakaan negara malaysia (PNM) Arkib Negara Malaysia (ANM) dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Daripada kajian penelitian ini didapati 114 karya yang ditulis oleh Prof. Dr. Khalijah dan mengenainya adalah sebanyak 114 judul sebagaimana boleh dilihat dalam jadual 1. Sebanyak 110 atau 96.5% karya adalah ditulis oleh Prof. Dr. Khalijah dan 4 lagi atau sebanyak 3.5 % dari jumlah keseluruhan adalah mengenainya.

Jadual 1:   Karya oleh Prof. Dr. Khalijah dan mengenainya
No. Penulis Bilangan %
1 Prof. Dr. Khalijah Salleh 110 96.5
2 Penulisan mengenai Prof. Dr. Khalijah Salleh 4 3.5
                     Jumlah 114 100

 

Tahun-tahun Penerbitan

Prof. Dr. Khalijah banyak menyertai seminar, persidangan, bengkel, kursus, ceramah mahupun kolokium. Misalnya bagi tahun 1998, lebih dari sepuluh seminar disertainya. Antaranya adalah Seminar Kebangsaan Isu-isu Pendidikan Negara pada 27 November 1998, Pendidikan Fizik Sekolah Menengah Ke Arah Alaf ke-3 pada 22 November 1998, Seminar Wanita dan Perkembangan pada 9 Mei 1998 dan Program Budaya Ilmu ke-9 pada 13 Jun 1998. Prof. Dr. Khalijah juga turut menyertai bengkel-bengkel yang berunsurkan atau berkaitan dengan ajaran Islam seperti Wahdatul Helwa pada 15 Mei 1988 dan Seminar Pembudayaan Sains dan Matematik dalam Masyarakat Islam Masa Kini pada 31 Mei 1998.

Professor juga membabitkan diri dalam bidang penulisan. Antaranya ialah Laporan Satu Kajian Kes Pembelajaran Sains pada 1 Oktober 1998, Khalijah Mohd Salleh, Ramli Omar, Mohd Yusof, Prosiding Seminar Pendidikan Fizik untuk Masyarakat Industri 1998, Khalijah Mohd Salleh, Christine Sulton and Abd Aziz Tajuddin (Eds) Manual for Physics Writing for Publuc ASPEN Malaysia 1997 dan yang masih dalam penyelidikan ialah Khalijah Mohd Salleh dll Fizik di Industri dan di sekolah/ Laporan penyelidikan Kod UKM 45/92 (UNESCO) (1140) dan UKM 29/92. 

Jadual 2: Tahun-tahun penerbitan
No. Tahun Bilangan (buah) %
1. 1980-1990 24 21
2. 1991- 2001 46 40
3. 2002-2012 44 39
Jumlah 114 100

 

Bidang penulisan

Analisis bidang penulisan Prof. Dr. Khalijah  dibahagikan kepada 5 bidang penulisan iaitu sains, pendidikan, sosial, Islam dan biografi. Walaupun beliau berlatarbelakangkan bidang sains namun beliau lebih suka menggabungkan antara sains sosial dan sains dan agama. Beliau mengatakan bahawa ketiga-tiga bidang ini adalah mempunyai kaitan yang rapat. Berdasarkan Rajah 1 menunjukkan bidang-bidang penulisan Prof. Dr. Khalijah  iaitu bidang penulisan biografi 1 judul manakala selainnya adalah bidang islam 9 judul, pendidikan 36 judul, sains 48 judul dan sosial 20 judul.

Rajah 1: Bidang Penulisan

Bidang sains merupakan bidang paling banyak dihasilkan oleh  Prof. Dr. Khalijah iaitu sebanyak 48 judul atau 54% dari jumlah keseluruhan. Berlatarbelakangkan pendidikan dan kerjaya dalam bidang sains menyebabkan beliau banyak menghasilkan karya berkaitan bidang ini. Beliau banyak menyentuh masalah kurangnya hasil penulisan sains dan teknologi dalam bahasa Melayu sedangkan majoriti masyarakat kita bertutur dalam bahasa ini.

 Beliau seterusnya menyarankan graduan-graduan sains berpecah kepada cabang lain khususnya bidang penulisan dan menyebarkan ilmu pengetahuan ke dalam bentuk penulisan. Beliau amat berharap melalui ushanya ini, generasi muda akan terus memperjuangkan Islam dan memperkenalkannya di mata dunia. antara contoh artikel beliau dalam bidang sains ialah:

  1. Sains dan masyarakat (1986)
  2. Rethinking in physics education (1988)
  3. Conceptual Framework of An Integrated Bachelor of Science Program (1955)
  4. Paradigma sains moden dan pembangunan sumber manusia (1996)

Bidang pendidikan adalah terdiri dari 36 judul atau 41% dari jumlah keseluruhan .Beliau banyak mendorong minat setiap lapisan masyarakat di peringkat sekolah dan pelajar universiti serta orang ramai terhadap sains dengan kesedaran bahawa budaya sains dan teknologi terutamanya boleh dipupuk melalui pembacaan. Beliau menjawab soalan kenapa mata pelajaran sains sering dianggap susah adalah kerana sains adalah asing dalam budaya masyarakat kita sedangkan faktor sosial dan budaya ada pengaruhnya ke atas kebolehan kita untuk berfikiran sains dan teknologi.

Namun beliau tidak boleh meletakan sepenuhnya kesalahan kepada masyarakat kerana ia juga berkait rapat dengan sejarah. Selama satu abad kita ketingalan dalam sains dan teknologi. Zaman penjajahan dan kurikulum yang diwarisi daripada penjajah mempengaruhi tanggapan kita terhadap sains dan teknologi. Dalam menarik minat masyarakat dalam sains dan teknologi memerlukan peranan dua pihak iaitu ahli sains dan masyarakat.

Menurut beliau ahli sains perlu menghalusi kajian-kajian dalam dimensi sosial terhadap kemajuan sains dan teknologi manakala peranan masyarakat pula adalah  perlu menerima ajaran Islam yang menjadi penghalang kita daripada terlibat dalam sains dan teknologi. Ini kerana ada yang masih beranggapan sains bertentangan dengan Islam. Beliau menyatakan bukan mudah untuk mewujudkan masyarakat berbudaya sains dan teknologi kerana budaya tersebut tidak terdapat dalam masyarakat kita.

Peranan ibu-bapa adalah penting dan harus berpengetahuan dalam bidang ini. Pengetahuan ini harus disalurkan kepada anak-anak semenjak mereka masih kecik lagi. Masyarakat sering menganggap sains itu adalah sesuatu yang komplek dan penuh dengan pengiraan seperti matematik sedangkan kita mungkin tidak sedar bahawa proses sains itu berlaku di sekeliling kita. Contohnya, apabila memasak nasi, menjerang air, memetik suis lampu atau periuk elektrik dan sebagainya adalah proses-proses sains.

Contoh judul dalam bidang ini ialah:

  1. Konsep asas pendidikan bagi pelajar Fizik (1988)
  2. Metod pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR: amalan masa kini dan cadangan (1990)
  3. slamic thought and Its Implications Towards Science and Science Education(1990)
  4. Social Dimension in Physics Education (1990)
  5. Pelaksanaan ke arah kecemerlangan akademik pelajar (1991)
  6. Pendidikan tinggi sains : ke arah reformasi pendidikan (1992)

Bidang sosial adalah terdiri dari 20 judul atau 22.8% dari jumlah keseluruhan. Prof. Dr. Khalijah banyak membincangkan mengenai isu wanita. Bagi beliau seseorang wanita tidak perlu hanya tinggal dirumah semata-mata. Beliau menolak pandangan Prof. Emeritus dr. Ainuddin Wahid yang banyak mewarwarkan pandangan bahawa wanita lebih duduk dirumah dan tidak bekerja. Antara penulisan beliau dalam bidang ini ialah:
 

  1. Knowledge and women (1983)
  2. Peranan dan permasaalahan siswazah wanita dalam pembangunan.(1983)
  3. The social and human dimensions of science education (1983)
  4. Pemasyarakatan sains: satu proses evolusi spontan atau perencanaan (1992)
  5. Wanita dan alam perjuangannya (1994)
  6. Developing a Scientific Society: Thoughts and Reflections,(1995)
  7. Developing Training for Trainers’ Package: Gender Sensitization and Gender Perspective in Development Planning, Women’s Affairs Division (HAWA)(1996)

Bidang Islam adalah terdiri 9 judul atau 10% dari jumlah keseluruhan. Prof. Dr. Khalijah merupakan ahli profesional Muslim yang ingin memajukan umat Islam menerusi da’wah dan juga bidang keilmuan. Pelbagai organisasi keilmuan islam yang dimasukinya dan matlamatnya ingin menumbangkan ilmu pendidikan sains selaras dengan agama. Antara karya beliau dalam bidang ini adalah:

  1. Islamic values in development based on science & technology (1985)
  2. Challenges faced by the Muslim ummat in modern society(1986)
  3. Islamic methods and it implications towards the practices of science.(1988)
  4. Islamic Methods and it Implications towards the Practices of Science.(1988)
  5. Values & Decision Making: A Muslim Perspective.(1995)
  6. Pendidikan sains berteraskan tauhid (2011)

Penulisan biografi adalah terdiri dari 1 judul daripada jumlah keseluruhan.

  1. Dr. Khalijah Mohd. Salleh

Rujukan

  • Halimah Abdul Aziz. 1995. Dr. Khalijah Mohd.Salleh. Dewan Kosmik.jilid 3, bil.10.Hal:48-49
  • Laupa Junus. Prof. Khalijah Ubah kaedah mengajar Fizik supaya lebih menarik. Estidotmy.16 April 2007
  • Recognising leadership attributes of women. 1994. News straits times. 11Mei
Pemikiran

Bidang Pemikiran Dalam Karya

Idea dan pemikiran Prof. Dr Khalijah Salleh dalam sains tulen, sosial dan Islam. Ketiga-tiga elemen ini dapat dilihat dalam pelbagai karya dan kertas projek yang dihasilkan. Walaupun Prof. Dr Khalijah Salleh berlatarbelakang pendidikan dan kerjaya dalam bidang sains tulen namun beliau menerapkan elemen sains sosial serta agama dalam perjuangannya.

Bidang pemikiran Prof. Dr Khalijah Salleh dalam karya-karyanya dibahagikan kepada 4 iaitu:

  1. Sains
  2. Pendidikan
  3. Islam   
  4. Sosial

Antara judul pemikiran penulisan dalam bidang sains  adalah:

  1. Sains dan masyarakat (1986)
  2. Rethinking in physics education (1988)
  3. Conceptual Framework of An Integrated Bachelor of Science Program (1955)
  4. Paradigma sains moden dan pembangunan sumber manusia (1996)

Antara judul pemikiran penulisan dalam bidang pendididikan adalah :

  1. Konsep asas pendidikan bagi pelajar Fizik (1988)
  2. Metod pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR: amalan masa kini dan cadangan (1990)
  3. slamic thought and Its Implications Towards Science and Science Education(1990)
  4. Social Dimension in Physics Education (1990)
  5. Pelaksanaan ke arah kecemerlangan akademik pelajar (1991)
  6. Pendidikan tinggi sains : ke arah reformasi pendidikan (1992)

Antara judul pemikiran penulisan dalam bidang Islam ialah :

  1. Islamic values in development based on science & technology (1985)
  2. Challenges faced by the Muslim ummat in modern society(1986)
  3. Islamic methods and it implications towards the practices of science.(1988)
  4. Islamic Methods and it Implications towards the Practices of Science.(1988)
  5. Values & Decision Making: A Muslim Perspective.(1995)
  6. Pendidikan sains berteraskan tauhid (2011)

Antara judul pemikiran penulisan dalam bidang Sosial ialah:

  1. Knowledge and women (1983)
  2. Peranan dan permasaalahan siswazah wanita dalam pembangunan.(1983)
  3. The social and human dimensions of science education (1983)
  4. Pemasyarakatan sains: satu proses evolusi spontan atau perencanaan (1992)
  5. Wanita dan alam perjuangannya (1994)
  6. Developing a Scientific Society: Thoughts and Reflections,(1995)
  7. Developing Training for Trainers’ Package: Gender Sensitization and Gender Perspective in Development Planning, Women’s Affairs Division (HAWA)(1996)
Foto Tokoh

Hari Raya di University of California, Davis Campus, California 1976 Berita harian, isnin, 1 Ogos 1994 oleh Wan Normawati Abdul Rani
Bergambar kenangan bersama kakitangan institut Islam Hadhari sempena hari persaraan Prof. Dr. Khalijah Gambar ketika allahyarhamah Prof. Dr. Khalijah Salleh sedang bertukar-tukar fikiran dengan rakan sejawat

Utusan Pelajar 3 September 1970

Judul akhbar ' Khalijah wanita tunggal ahli institut fisik'

Judul akhbar 'Commision to make women aware of science'
Ungku Omar semasa persidangan tentang kesihatan
Judul aknbar ' Ilmu jadi tonggak pelaksana impian'


Mingguan Malaysia, 5 April 1973

Utusan Melayu,1979, wanita pertama pensyarah sains UKM

News Strait Times, Khamis, 2 Jun 1980

Mingguan wanita, 4 Feb. 1983

Judul Akhbar

Utusan zaman, 4 December 1983 ( wanita diseru menjadi pencetus perubahan masyarakat

Mingguan Malaysia, 12 Januari,1994

Berita Harian, Sabtu, 14 Mei 1994

Utusan Malaysia, Khamis, 29 september 1994

News Strait Times, Rabu, 4 Jun 1997

Prof Khalijah Mohd Salleh dalam akhbar mingguan Malaysia 28 Jun 1998

Berita Harian dalam ruang keluarga 'Punca kehancuran rumah tangga'

Professor Dr. Khalijah Salleh

Prof. Dr. Khalijah Mohd Salleh

Professor Dr Khalijah Salleh bersama suami,Nik Abdul Aziz Nik Sulaiman dan 5 orang anak mereka

Prof Khalijah Mohd Salleh (1947-2011), physicist,ukm bangi

Prof Khalijah Mohd Salleh photo from Geni 2009